Op school zijn we gestart met het schoolproject. Dit jaar worden we uitvinders!
De opening was dit jaar in de eigen klas. We speelden allemaal levend ganzenbord en moesten vragen beantwoorden om zo letters te verdienen. Deze letters vormden samen de zin ‘wij worden uitvinders!’
Per unit is er een andere uitvinding die centraal staat. Zo gaat unit rood aan de slag rondom de uitvinding van het wiel. Waar gebruiken we wielen voor? Maar vooral…hoe zou de wereld eruit zien als het wiel niet uitgevonden was? Hoe zou je kunnen fietsen? Of auto rijden? De kinderen vinden een oplossing uit voor het wiel.
In unit geel werken ze rondom de uitvinding ‘lamp’ (gloeilamp, licht). Waar gebruiken we lampen voor? Hoe zou de wereld eruit zien zonder de uitvinding van de lamp? Hoe zou jouw huis verlicht worden? De kinderen vinden een oplossing uit voor de lamp.
Tenslotte gaan ze in unit blauw aan de slag rondom de uitvinding ‘elektriciteit’. Waar gebruiken we elektriciteit voor? Hoe zou de wereld eruit zien zonder de uitvinding van de elektriciteit? Deze kinderen vinden een oplossing uit voor elektriciteit.
Elke unit werkt een thema uit van FAQTA. En elke klas kiest een eigen manier om de uitvinding te maken, denk aan klassikaal of in groepjes. De afsluiting is dit jaar in de vorm van een film. Elke klas presenteert zijn uitvinding in een filmpje en daar wordt 1 grote uitvinding film van gemaakt. Hou de site goed in de gaten, want hier plaatsen we het eindresultaat. Voor nu…veel plezier met uitvinden…!